Bullying

El Bullying o Assetjament escolar, ha existit sempre, el fet de posar-li nom el fa visible, denunciable i ens permet treballar per prevenir-lo i eradicar-lo.
Les dades publicades a l'Estudi Cisneros sobre Assetjament Escolar, són realment alarmants i ens porten a actuar. Jo ho faig a través de l'Educació Emocional, dels contes i de les metàfores.

Hi ha la idea generalitzada que aquest fenomen és propi de finals de primària i, sobretot, de secundària, mentre l'esmentat estudi, no diu el mateix... els nens i nenes amb més risc de patir-ne són els de 2n i 3r de primària i la incidència disminueix a l'arribar a secundària, això fa evident que cal treballar-ho des de l'inici de l'escolarització i que ho fem des d'una visió de 360º, implicant-nos-hi tant mares i pares, com docents i també els infants i adolescents.

M'afegeixo al mapa d'actius PDA (Prevenció, Detecció, Actuació) Bullying, des de la Prevenció i la Sensibilització amb les següents propostes que trobareu detallades en el meu dossier d'activitats:

TALLER EL TRIANGLE DEL FOC

Per tal de posar-hi nom i entendre el funcionament del Bullying, he creat un taller específic, pensat principalment per a nens i nenes de Cicle mitjà de primària fins a Secundària (amb adaptacions segons l'edat i les característiques del grup), el taller: "El triangle del foc", inspirat en un dels meus "6 contes per créixer".  

Partint de la metàfora que ofereix el triangle del foc, que utilitzen els bombers per tal de prevenir i extingir incendis, a partir de la interacció entre font de calor, combustible i oxigen, descobrim el triangle del bullying en el que interactuen agressor, víctima i espectador. Parlem dels diferents rols que desenvolupen, per així entendre la mecànica i els efectes de l'assetjament escolar.

Seguint amb la mateixa metàfora, parlem d'estratègies i actituds per a la prevenció i l'actuació i de la necessitat de restaurar el mal ocasionat.


També s'hi descriu què és la violència i de quines maneres s'exerceix, convidant a la reflexió del perquè a vegades es fa invisible als ulls perquè la tenim tan integrada i tolerada culturalment en segons quins graus.


EMPÂTIK, PROGRAMA D'ENTRENAMENT DE L'EMPATIA:
Educar l'empatia és clau per a la prevenció, la intervenció i la restauració en casos d'assetjament escolar. Sovint, es dona per fet que tothom és capaç de posar-se en el lloc de l'atre i no és així... cal aprendre'n i ser conscients de tot allò que pot interferir-hi, com algunes emocions pròpies, prejudicis, creences i falta de maduresa.
El programa Empâtik ha estat creat per donar resposta a aquesta necessitat, a mode d'entrenament, es reforcen diferents aspectes que ens ajudaran a connectar amb les emocions dels altres, a comprendre-les i actuar en conseqüència i a identificar i corregir tot allò que ho pot impedir.

TALLERS D'EDUCACIÓ EMOCIONAL:

Incorporar l'Educació Emocional a l'aula, de forma habitual, permet desenvolupar competències com la consciència i la regulació emocionals, potenciar l'empatia, reforçar l'autoestima i l'autonomia emocional i afavorint vincles i relacions socials saludables i respectuoses entre els infants.


PARES, MARES I EQUIPS DOCENTS

Amb el mateix objectiu, ofereixo xerrades i tallers per a pares, mares i docents, aprofundint sobre els mateixos temes des de la perspectiva de l'adult educador i alhora, referent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada